Sidor

måndag, februari 12, 2007

Trosundervisning del 1


Jag har knåpat ihop ett diagram som visar trosundervisningens beståndsdelar som jag har uppfattat dem genom ett kvarts sekel. (Klicka på bilden för att förstora. Hämta en pdf-fil här.) Det är alltså min personliga helhetsbild av trosundervisningen. Jag har tidvis gått på alla möten. Jag har läst allt från Kenyon/Hagin och framåt. De sista årens utveckling i Sverige/Norge finns inte med, men jag kommer indirekt beröra det i mina kommande inlägg.

De delar som är gröna i diagrammet kallar jag för vanlig karismatiskkristen undervisning. Men trosundervisningen har tillfört en delvis annan betoning och kanske framförallt en annan grund för undervisningen. Ett exempel är "tecken & under" som traditionellt ses som ett uttryck för nådegåvorna. Det säger trosundervisningen också men till detta kommer undervisningen om den troendes auktoritet. Lägg händerna på de sjuka - vare sig du har helandets gåva eller ej. Ett annat exempel är undervisningen om lovsång som inte bara ett uttryck för tacksamhet och beundran utan också som ett vapen - en proklamation, en trosbekännelse. Du kan själv tänka över vad som är trosundervisningens speciella bidrag till de övriga gröna boxarna.

De närmaste dagarna kommer jag ta upp de andra delarna i diagrammet. I morgon blir det trosundervisningens kärnområden (orange). Därefter blir temat framgångsteologins tveksamheter (rosa). Och så tar jag upp några särkarismatiska övningar (beige) för att avsluta med en blick framåt.

Och så en brasklapp. Detta blir inte djuplodande. Det blir mina subjektiva reflektioner runt de delar som intressar mig. Och så kanske det kan generera en del trafik till bloggen :-)

Inga kommentarer: